پرتو پدیده رایمون پرتو پدیده رایمون .

پرتو پدیده رایمون

ست مکانیک دستگاه برش لیزر چیست؟

 
ست مکانیک یکی از مهمترین بخش‌های دستگاه برش و حکاکی لیزر است که این ست مکانیکی شامل‌ پایه موتور، هد دستگاه ،ریل‌ها، واگن‌ها، پایه آینه، پایه تیوب می‌باشد. از خصوصیات ست مکانیک دستگاه برش لیزر، دقت بالا برای کار در طولانی مدت و مناسب برای کارهایی با سرعت بالا میباشد. این بخش از دستگاه لیزر قابلیت تعویض شدن دارد. سرعت اجرای سریعی دارد ، مقاوم در برابر خوردگی است و دارای ساختار فشرده میباشد.

مکانیک، ریل یا غلتک اصلی‌ترین ساختار سیستم حرکتی دستگاه محسوب می‌شود که در ساختار ریل‌های آن از آلیاژ آلومینیوم به همراه اتیل ضد رنگ استفاده شده است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به استهلاک کم و سرعت حرکت بالا کرد.

کیفیت این بخش از دستگاه برش لیزر تاثیر زیادی در کارکرد آن دارد و باید به نظافت به موقع قطعات و رسیدگی به شافت‌های هارد کروم داخل ریل‌ها و ریگلاژ کردن به موقع بلبرینگ که روی ریل حرکت می‌کنند، توجه داشته باشیم.

 

ریل و واگن دستگاه لیزر
کاربرد اصلی دستگاه حکاکی و برش لیزر ایجاد برش‌های مورد نظر بر روی متریال های مختلف و حکاکی روی آن ها است. بسیاری از دستگاه های لیزر، نیاز به حرکت رفت و برگشتی در مسیری خطی و از پیش تعیین شده را دارند و برای این حرکت ، دستگاه لیزر نیاز به ریل و واگن ( لینیر گاید ) دارد که در ابعاد استانداردی ساخته می‌شوند. جنس ریل در دستگاه‌های لیزر معمولا از فولاد سخت کاری شده می‌باشد و طول این ریل‌ها تا ۵ متر می‌باشد ولی باتوجه به کارکردهای مختلف این دستگاه ، ریل ها قابل برش می‌باشد.

ما بین ریل و واگن ساچمه‌هایی وجود دارد که لغزش بین ریل و واگن را ایجاد می‌کند. همین لغزش باعث حرکت دقیق واگن بر روی ریل می گردد. چهار چرخ دو طرفه در اطراف واگن متحرک داخل این ریل می باشد که دقیقا مانند تکان لوکوموتیو روی ریل قطاری که در حال حرکت است.

 

 

مشخصات ریل مناسب در دستگاه برش لیزر
ریل باید در برابر سایش مقاوم باشد. اگر ریل ساییده شود، باید بتوان آن را به راحتی تعمیر یا تعویض کرد. این باعث می‌شود که دقت حرکت ریل کاهش نیابد و سطح سایش ریل حتما باید قابل تنظیم باشد.

ریل باید حرکت ساده و صاف داشته باشد. در زمان کار، باید به خوبی عمل کند، با سرعت یکسان حرکت کند و در سرعت پایین لغزش نکند.

ریل باید دقت هدایت بالایی داشته باشد. این به این معنی است که قطعات متحرک روی ریل باید در یک خط مستقیم و با دقت بالا حرکت کنند. ریل باید انعطاف پذیر باشد و سرعت ثابت حفظ کند. لغزش در سرعت پایین نباید اتفاق بیفتد.

ریل باید طراحی خوبی داشته باشد. علاوه بر نیازهای فوق، باید به گونه‌ای طراحی شود که تولید، اندازه‌گیری، نصب، تنظیم و هزینه آن آسان باشد.

ریل باید در برابر تغییرات دمایی پایدار باشد که اگر دما عوض می‌شود نباید عملکرد خود را از دست بدهد، حتی در محدوده دمای خاص هم باید به خوبی کار کند.

ریل باید سفت و محکم باشد، نباید تحت نیروی خارجی خم شود یا شکسته شود. به همین دلیل، طول سطح ریل هدایت‌کننده باید زیاد باشد تا فشار سطح آن کم شود. همچنین، ریل‌های کمک‌کننده باید به گونه‌ای قرار گیرند که نیرو را بطور مناسب و با توجه به متریال تقسیم کنند.

رابط‌های ریل‌های هدایت‌کننده باید سفت و قوی باشن، این قطعات نباید تحت نفوذ نیروی خارجی تغییر شکل یابند یا شکسته شوند. پس از آن، ریل باید سفتی و استحکام مناسبی داشته باشند و این مورد به شدت در کارکرد دستگاه تاثیر دارد.

سایر ویژگی‌ها
با پیشرفت دستگاه های لیزری و بروز کردن قطعات آن، برای سبک‌تر شدن قطعات مکانیکی مخصوصا دکل دستگاه که دیگر نیازی به استفاده از موتورهای قوی هم نباشد و مصرف برق دستگاه هم کاهش یابد، از ست مکانیکی بلبرینگی استفاده میشود. این قطعه در سیستم های حرکتی غلتکی و در زیر واگن محور قرار میگیرد و با توجه به جنس بسیار محکمی که دارد استهلاک بسیار پایین و سرعت و دقت حرکتی بالایی را فراهم می‌نماید و خیلی دیرتر به تعمیر یا تعویض آن نیاز می‌شود.

بلبرینگ واگن، از جمله وسیله‌های مهم بخش مکانیک لیزر می‌باشد. معمولا در همه‌ی بلبرینگ ها تعدادی ساچمه وجود دارد که پس از مدتی استفاده دچار خوردگی می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که این قطعات در هنگام حرکت در بعضی از قسمت ها دچار توقف موقت شده ، یعنی به اصطلاح گیر کند و دیگر شاهد حرکت روان آن نباشیم. در این لحظه بهتر است که نسبت به تعویض بلبرینگ فرسوده اقدام نماییم.

توجه داشته باشید در صورت عدم ریگلاژ صحیح این قطعه و یا نگهداری نادرست از آن و تاخیر در تعویض آن، حالت فرسودگی در این قطعه افزایش یافته و باعث می‌شود شافت‌های ریل محور آسیب جدی ببیند. پس بهتر است رسیدگی‌های لازم به همه قطعات دستگاه انجام شود تا بهترین کارآیی را از دستگاه انتظار داشت.

مکانیک دستگاه برش لیزرco۲ تمام ورق و دستگاه برش لیزر خانگی شرکت پرتو پدیده رایمون از نوع بلبرینگی داخل پروفیل از جنس آلومینیوم بوده و علاوه بر استحکام بالا، در مقابل رطوبت و زنگ زدگی مقاوم‌تر است و وزن پایین آن شتاب و سرعت و دقت زیادی را برای دستگاه ایجاد می‌کند.


برچسب: مکانیک یومینگ، مکانیک دستگاه برش لیزر، خرید ست مکانیک دستگاه برش لیزر، مکانیک یومینگ دستگاه لیزر،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ساعت: ۰۳:۵۰:۵۰ توسط:غزاله علیزاده موضوع: دستگاه برش لیزر خانگی نظرات (0)